Köp- och leveransvillkor

Köp

I priserna ingår moms med 12% eller 25 %. Kreativa Kök har full återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning erlagts från kund. *Fraktkostnad tillkommer alla leveranser. För att handla hos oss måste du vara 18 år.

Betalningsvillkor

Alla betalningar sker via Billmate. Du kan betala med kort eller faktura. Läs mer nedan om de olika alternativen.

billmate_cloud_m

Köpvillkor Billmate Faktura

Handla nu – Betala först efter leverans

När du betalar med Billmate faktura överlåts denna till Billmate AB vilket innebär att du handlar tryggt och enkelt. Du slipper uppge dina kortuppgifter och betalar först efter att du mottagit dina varor. Fakturan skickas via e-post till den e-post adress du anger vid köptillfället.

Genom att handla med Billmate Faktura erbjuds du följande:

  • Få alltid hem beställningen innan du betalar
  • Minst 14 dagars betalningstid
  • Du behöver aldrig lämna ut dina känsliga kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*

Betalningsvillkor

Privatpersoner

Betalningstiden för faktura är 14 dagar från att ordern skickats ifrån butiken. Om du gör en retur har du möjlighet att flytta förfallodatumet upp till tio dagar på fakturor som inte har förfallit. Det är du som är kredittagare som ansvarar för att betalningen inkommer inom angiven tidsram enligt de villkor du godkänt vid val av betalningsalternativ ”Faktura”. Vid genomförande av köp accepterar du även betalningsansvaret.

Skulle du inte hitta fakturan kan du kontakta Billmates kundtjänst för hjälp.

Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa fakturan korrekthet samt äkthet. Detta sker t.ex. genom telefonsamtal, legitimationskontroller samt verifiering via elektronisk identifiering, exempelvis Mobilt Bank ID.

Företag

Betalningstid för faktura är 14 dagar från att ordern skickats från butiken. Fakturan skickas via epost eller brev när ordern skickats. Det är du som är kredittagare som ansvarar för att betalningen inkommer inom angiven tidsram enligt de villkor du godkänt vid val av betalningsalternativ ”Faktura”. Vid genomförande av köp accepterar du även betalningsansvaret.

Skulle du inte hitta fakturan kan du kontakta Billmates kundtjänst för hjälp.

Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa fakturan korrekthet samt äkthet. Detta sker t.ex. genom telefonsamtal, legitimationskontroller samt verifiering via elektronisk identifiering, exempelvis Mobilt Bank ID.

Avgifter och ränta

Billmate debiterar ingen avgift för fakturabetalning, butiken kan komma ta ut en fakturaavgift. Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Kreditprövning

För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta postledes eller via e-post. Kreditupplysningen sköts via Creditsafe och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.

Personuppgiftshantering

Vid genomförande av köp med Billmate Faktura som betalningsalternativ ger du ditt samtycke till att Billmate kan komma att använda uppgifterna för att analysera köpvanor i syfte att förse dig med relevant information och marknadsföring, utföra tjänsterna, uppfylla eventuellt kreditavtal med dig, genomföra kreditvärdering, identifikation, riskvärdering, vidareutveckling av Billmates tjänster för att tillvarata kundförhållandet, kundanalyser, direktmarknadsföring, kundundersökningar, nyhetsbrev, till internstatistik och analysföremål samt för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för Billmates särskilt utvalda partners. Uppgifterna kan även användas för utskick per post, sms och e-post till dig om du inte invänt mot detta. Du kan när som helst kontakta Billmate för att avbryta marknadsföring mot dig som kund. Uppgifterna behandlas vidare för att förhindra bedrägerier och liknande brottslighet samt att uppfylla rättsliga skyldigheter, t.ex. enligt lagen (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen).

De personuppgifter som lagras är ditt personnummer, namn, kön, webbläsare, IP-adress, e-postadress, telefonnummer, leveransadress, fakturaadress och köp- och orderhistorik.

Billmate ansvarar gentemot dig som konsument enligt gällande lag.

Ångerrätt / Återköp / Reklamation

Enligt distans- och hemförsäljningslagen har du alltid 14 dagar på dig att ångra ett köp eller reklamera en vara. Självklart tar vi på Billmate hänsyn till detta. Det är viktigt att du kontaktar butiken du köpt varan av med din reklamation och flyttar fram förfallodatumet på din faktura genom att kontakta Billmates kundtjänst. Du kan flytta förfallodatumet upp till tio dagar på fakturor som inte har förfallit.
Kom ihåg att det fortfarande kan finnas porto-, retur- och fakturaavgifter kvar som du skall betala även om du ångrar ditt köp enligt butikens köpvillkor.

Överlåtelse

Billmate äger rätt att överlåta, belåna eller pantsätta fordran mot kund till annan. Kund (du) äger inte, utan Billmates skriftliga medgivande, rätt att överföra sina skyldigheter eller rättigheter enligt avtalet på annan part.

Köpvillkor – Billmate Delbetalning

Allmänt

Via Billmate AB kan vi erbjuda dig möjligheten att delbetala ditt köp med Billmate delbetalning. Du väljer själv om du vill lägga delbetalning på 3,6 eller 12 månader. Givetvis går det även att betala hela summan eller en större del av den inom avtalsperioden utan extra kostnader. För att kunna välja delbetalning måste du vara över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som görs i samband med köpet. Avierna skickas via post.

Varför Billmate Delbetalning?

  • Du får alltid varan levererad till dig innan du betalar
  • Få längre kredittid med Billmate delbetalning
  • Alltid samma räntesats oavsett storlek på köp och antalet månader du väljer
  • Första betalningen sker först nästkommande månad
  • Tillgång till dina fakturor via Billmate online
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen

Exempel för 3 månaders delbetalning

Antal delbetalningar: 3
Administrativ avgift: 35 SEK
Kreditbelopp: 10 000 SEK
Effektiv ränta: 27.28%
Uppläggningsavgift: 99 SEK
Kreditkostnad inkl. avgifter: 458 SEK
Total kostnad inkl. avgifter: 10 458 SEK
Månadskostnad: 3 486 SEK

Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/ förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta via e-post. Kreditupplysningen sköts via CreditSafe och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.

Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa så fakturan är korrekt. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Billmate behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkoll samt marknadsföring. Personnummer kan används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Villkor för kortköp

När du betalar via kort administreras detta av Billmate AB under varumärket billmate. Dettainnebär att du handlar tryggt och enkelt.

Vi accepterar betalningar med Visa och MasterCard. Betalväxeln är certifierad för PCI DSS Level 1 och lösningen är även licensierad för 3D-Secure (MasterCard SecureCod och Verified by Visa). När du ska betala blir du förflyttad till en krypterad sida där betalningen sker. Ingen behandling av kortnummer sker hos butiken.

Billmate AB
Organisationsnummer: 556918-4129
Telefonnummer: 040-30 35 00
Email: info@billmate.se
Webb: www.billmate.se

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
Version: SV20160728SE

 

Frakt & Leverans

Fraktkostnad tillkommer alla* leveranser med köpbelopp under 2000 kr inklusive moms och är beroende av vikt och storlek.

*Undantag kan göras för kunder, som deltagit i ett av Kreativa Köks matlagningsevent i Stockholm. För att få fri frakt krävs följande; Beställningar skall  göras via webbutiken inom 2 dagar efter eventet, orders från deltagare samlevereras till överenskommen adress i Stockholm, samt att minst 4 personer gör orders på minimum 200 kr/person. I meddelanderutan till butiken anges datumet för eventet. Leveransdag sker enligt överenskommelse.

Leverans sker normalt inom 2-4 dagar om det inte är en beställningsvara eller om varan är slut i lager. Kunden blir kontaktad via mejl när beräknad leveransdag sker. I de flesta fall kan beställningsvaror levereras inom 1-2 veckor.

Paketet skickas med Schenker Privatpaket eller Postnord AB och hämtas ut på utlämningsställe för post och paket.

Vid restnoterade varor kontaktas kunden via mejl eller telefon för önskemål om dellevereras eller leverans i sin helhet, när alla varor finns i lager. Observera att det tillkommer fraktkostnader om kunden väljer att leveransen delas upp.

I semestertider kan leveranstiden bli förlängd. Kunden meddelas via mejl.

Om en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot Kreativa Kök kan det förekomma leveransförseningar. Kreativa Kök frånsäger sig ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Kunden har däremot rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka om det inte är en specialbeställd vara.

Viktigt: att kunden kontrollerar paket och innehåll vid leverans. Vid transportskada skall utlämningsstället och transportören kontaktas inom 5 dagar. Spara alltid bekräftelsen på att ditt gods är skadat och behåll allt emballage till dess att ärendet är utrett. Meddela Kreativa Kök omgående men senast inom 5 dagar.

Ångerrätt & Öppet köp

Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du tagit emot varan utan speciell anledning. Kunden betalar för frakten vid utnyttjande av Ångerrätt eller Öppet köp. Varan skall vara oanvänd i originalemballage och returneras väl emballerad i ytterkartong. Kreativa Kök betalar tillbaka kostnaden för returnerade varor inom 14 dagar efter mottagandet och godkännande av returen. OBS att returrätt ej gäller presentkort då det varken räknas som en vara eller tjänst.

Returadress:

Kreativa Kök Sverige AB

c/o Office Room

Alströmergatan 22

112 47 Stockholm

Märk returen med namn, ordernummer, orsak till returen samt kontonummer som pengarna skall betalas ut till.

Reklamationer

Kunden skall kontakta Kreativa Kök via mejl eller telefon inom 5 arbetsdagar vid reklamation av skadad eller felaktig produkt. Enligt konsumentköplagen har kunden 36 månaders reklamationsrätt på ursprungsfel. För skador som kunden orsakat vid oaktsamhet, handhavandefel eller slitage, gäller inte reklamationsrätten.

Reservationer

Vi reserverar oss för prisändringar till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser nedan.

Force Majeur

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. Hos Konsumentverket och ARN kan du läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid en eventuell tvist vill vi följa ARN:s rekommendationer.

Läs om Distans- och hemförsäljningslagen:

http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Om-distans–och-hemforsaljningslagen/

Integritetspolicy

25 maj 2018 infördes en striktare personuppgiftslag, GDPR, som ersätter tidigare PUL. Läs mer här om vi integritetspolicy och hur vi behandlar dina personuppgifter.

 

Kreativa Kök Sverige AB

Alströmergatan 22, 112 47 Stockholm

 

0046-(0)8 12456010

kontakt@kreativakok.se

 

org nr 559116-4420

Godkänd för F-skattesedel

 

Kreativa-Kök

Share this page: